Teamcoach
“Gedachten worden woorden, Woorden worden gedrag, Gedrag wordt gewoonten, Gewoonten worden karakter, Karaker wordt de toekomst”:
Lao Tse
Waarom Teamcoaching?
We hebben doelen, targets en afspraken en we kunnen ze maar niet behalen. Het is trekken aan een dood paard. Vast zitten in onze eigen (denk)patronen. Niet de kwaliteiten en talenten van onze collega’s meer zien en niet samen het beste uit elkaars werk, toegevoegde waarden halen. Het voelen van tegenwerking of erger niet meer serieus genomen worden.
Herkent u het bovenstaande of het onderstaande?
Tijdens vergaderingen elkaar niet laten uitspreken, zitten whatsappen of nog gauw even de stukken doornemen. Zo gauw Pietje zijn mond open doet hem overtroeven. Bij alles meteen ja-maren en altijd met die bekende stokpaardjes komen. Elkaar complimenten geven kennen we niet en feedback geven doen we al helemaal niet, want dat kan tegen ons gebruikt worden. Effectief en efficiënt zijn als team, ho maar! En wanneer we als buitenstaander deel nemen in zo’n gesprek wordt werkelijk alle energie direct uit ons gezogen.
Dit is niet wat een team wil en ook niet wat een organisatie of bedrijf voor ogen heeft.
Mijn idee is dat mensen trots op hun werk willen zijn. Gemotiveerd en enthousiast samen willen werken. Energie van hun werk willen krijgen en samen iets willen creëren, iets willen bereiken. Teamcoaching helpt om dit samen weer te beleven. Effectief en efficiënt met je tijd en energie om leren gaan.
Eigenaarschap, zelfinzicht en verantwoordelijkheid nemen, zijn competenties die je samen tijdens teamcoaching vorm geeft. Welk gedrag hoort hierbij? Wat zijn onze patronen, vooroordelen en aannames? Fouten maken mag. Samen leren en creëren. Als teamcoach wijs ik op de patronen, het gedrag en hoe we elkaar feedback geven. Samen groeien tijdens zo’n traject. En vooral ook de 5 fasen herkennen die de groeps- en teamvorming markeren. Elkaar de ruimte geven om samen professioneel de beoogde doelstellingen te behalen.
Interventies worden gepleegd o.a. op:
- Hier en nu situatie, communicatieniveau, ijsbergmodel en roos van Leary
- Patronen en systeemdenken (Ruppert)
- Viercomponentenmodel (Lingsma), dimensies van projectmatig creëren (Ofman)