Mijn Profiel
Hoe zou ik mezelf als coach omschrijven?
Ik ben een vriendelijke, rustige, soms provocatieve coach en houd van humor en zelfspot. Waarom, omdat ik de coachee/het team/de organisatie graag bewust wil laten worden van het feit dat alle kracht in hem-/haarzelf zit. Hij/zij leeft in het hier en nu en weet alle antwoorden op zijn/haar vragen al lang. Ik ben de tool die gebruikt wordt en die nodig is om deze proces-/gedachtegang richting te geven. De coachee/het team/de organisatie blijft verantwoordelijk voor de keuzes hierin en weet welke missie, visie, (kern)kwaliteiten en waarden er zijn. Ik ga niet het werk overnemen van hem/hen.
In welke markt kun je mij, als coach, aantreffen?
Op de zakelijke en arbeidsmarkt, in de profit en non-profit (gemeentelijke overheid) sector, en binnen het verandermanagement.
Welke talenten heb ik als coach?
Mijn principes, normen en waarden zijn:
- Positief
- Respect
- Duidelijkheid
- Betrokkenheid
- Openheid
- Eerlijkheid
- Helikopterview
- Gedrevenheid en
- Doelgericht
De mens/het team/de organisatie in zijn kracht zetten. De kernkwaliteiten van de individuen duidelijk te krijgen en elkaar daar in begrijpen, waarderen, respecteren en aanvullen. Samen in harmonie zoeken naar oplossingen en mogelijkheden die er toe leiden de taak, rol of functie die ieder mens vervuld in zijn leven als een klein feestje te laten ervaren en ontdoen van enige vorm van last.
Waar ben ik goed in?
In observeren, ordenen, duidelijkheid verschaffen, stimuleren, motiveren, analyseren, communiceren en besluitvaardig zijn. Snel kunnen schakelen in onderwerpen, omgaan met veranderingen, positief denken, onderbuikgevoel.
Welke managementdrives heb ik zelf?
Met welke klantvragen kun je vooral bij mij terecht?
Klantvragen op het gebied van loopbaancoaching-/planning (wie ben ik, wat wil ik, welke zijn mijn waarden, normen, talenten (zelfinzicht, bewustwording).
- Mobiliteitsvragen
- Teambuilding-/vormingvragen (procesverliezen, groepsthink)
- Loopbaanmanagementvragen (strategisch personeelsbeleid en -planning)
- Gedrag
- Cultuur
- Patronen
- Blinde vlek
- De manier hoe er gecommuniceerd wordt (op gevoelsniveau)
Welke klanten voelen zich het beste bij mij thuis?
Cliënten die mij zelf opzoeken, uit vrije wil. Doel- en resultaatgerichte klanten. Cliënten met een duidelijke vraagstelling. Een coachvraag die zinvol is en een bijdrage levert aan de bewustwording en gedrag-/organisatieveranderingen (bv. weerstanden overwinnen).
Mijn werkwijze is:
- Gestructureerd
- Feedback geven en vragen
- Met humor
- Congruent
Methoden die ik onder andere gebruik:
- Adriaan Hoogendijk, loopbaanzelfsturing
- Biografie
- Elementenvierhoek
- S(ituatie), T(aak), A(ctie), R(esultaat), R(eflectie)
- S(pecifiek), M(eetbaar), A(cceptabel), R(ealistisch), T(ijdgebonden)
- Levens- en organisatiefasen
- Loopbaanankers
- Denkhoedjes van Edward de Bono
- Leiderschapsstijlen
- Breinvoorkeuren
- Opstellingen
- Diverse soorten kaarten
Wat zijn mijn tekortkomingen en waar ben ik allergisch voor?
Het vastbijten in het verleden, hierin blijven hangen en negativisme, ongeïnteresseerdheid. Mee zwijmelen in verdriet en ellende.
Waarin onderscheid ik me als coach?
In mijn openheid en eenvoud. Verder beschik ik over veel kennis en kunde. Onder andere in loopbaanontwikkeling, leiderschapsstijlen van managers, het teambuildingsproces van groepen. Beschik over opleiding ook op Human Research Management en Verandermanagement. Heb een visie op de toekomst en volg veel trendwatchers. Netwerk veel en bezoek bijeenkomsten, die op bovengenoemde taakgebieden betrekking hebben.