Organisatiecoach

Waarom Organisatiecoaching?

Net als mensen, blijven organisaties graag in hun comfortzone.

Goed veranderen moet, maar dan het liefst een klein beetje. En eigenlijk hoeft onze afdeling niet te veranderen.

“Wij doen het al jaren goed en we scoorden bij het laatste MedewerkersTevredenheidsOnderzoek gemiddeld een 8 op een goede sfeer (werkklimaat), vertrouwen in de leiding en klantgerichtheid. Natuurlijk, wij weten ook wel dat de wereld niet stil staat en dat er op dit moment een financiële crisis is, maar hieraan kunnen wij niets doen. Mensen hebben nu eenmaal minder geld en ze blijven ons product toch wel kopen.”

In menige organisatie kan en wil de medewerker niet lastig gevallen worden met slecht nieuws, veranderingen of onrust. Al die technische veranderingen, het moet zo nodig digitaal, als de stroom uit valt, kan niemand meer iets. Het papieren systeem werkte prima. Al dat gedoe.

Men wil zekerheid, stabiliteit en geen chaos. En wanneer er iets niet lekker loopt dan kan de medewerker, de organisatie er niets aan doen. Het probleem wordt veroorzaak door die ander. Soms voelt men zich slachtoffer van een ontstane situatie en openheid van zaken geven en enige vorm van reflectie op de eigen rol (eigenaarschap) is “not done”. En wanneer er dan toch iets in onze organisatie moet veranderen dan gaan we weer meer van hetzelfde doen, want dat werkte de vorige keer ook en zo doen we dat hier, is dan vaak de uitleg van het management. De medewerker denkt dan: “ach, weer een speeltje van het management, oude wijn in nieuwe zakken, succes, wij gaan onze eigen weg wel. We knikken ja, en doen nee. Wie doet hier nou het werk?”

Is het bovenstaande herkenbaar? En hoe komt het toch dat goed bedoelde veranderingstrajecten tragisch verlopen en soms in fusies of failliete boedels stranden?

Wat maakt organisatiecoaching nu zichtbaar?

O.a. gedrag van mensen in organisaties. Formele en informele communicatielijntjes, “betekeniscontructieprocessen”. Organisatie- en teamculturen. Patronen, blinde vlekken en weerstand (emoties). Het feitelijke organisatielandschap (Organisatiedynamica – Thijs Homan).

Eigenlijk laat de organisatiecoach je in de spiegel kijken.

De coach maakt je bewust van de structuur, de hiërarchie en de cultuur, het gedrag binnen een organisatie. Hoe communicatie- en veranderingsprocessen verlopen en we vast zitten in onze eigen waarheden (waarden). Werkelijkheden die voor ons allemaal anders zijn. Beelden die onze werkelijkheden zijn en echt vastzitten in ons hoofd, waarover we al lang niet meer communiceren. Het gevoel raak je kwijt bij de organisatie, zijn missie, visie en doelen. Waarom was je hier ooit gaan werken? Wat overblijft is slechts: “er zijn omdat het materie oplevert: geld.”

De organisatiecoach laat zien dat wanneer de mens voelt, begrijpt en zelf wil veranderen (de urgentie – Leiderschap bij verandering – John P. Kotter), hij/zij hierbij met zijn/haar hart betrokken is, veranderingen vanzelf “bottom up” in gang worden gezet. Dat is het begin van “de echte change” (Theorie U – C. Otto Scharmer).

Medies Coaching en Advies
Anja van der Vegte - Verhaagen
Clematis 8
7421 CE Deventer

Tel: 06 - 11524044
E-mail: info@medies-coaching.nl

K.v.K-nummer: 50439561
Anja van der Vegte

Mijn persoonlijke missie:

mensen motiveren het beste uit zichzelf te halen en hen hierdoor een volwaardig lid van onze samenleving te laten zijn.

Mijn professionele missie:

mensen in organisaties in hun kracht zetten in tijden van grote veranderingen en onrust, zodat zij hun missie, passie en doelen succesvol volbrengen.